Te is tapasztaltad már, hogy valami megváltozott a kedvenc parfümöd illatával? Valahogy nem olyan, mint lenni szokott? Eltűnt a kedvenc parfümöd a boltokból? Nem vagy egyedül vele! Egyre gyakoribb, hogy a parfümgyártók változtatnak az eddig megszokott illatokon vagy teljesen megszüntetnek egy jól ismert és kedvelt parfümöt. A rossz hír az, hogy mi magunk, parfümhasználók is tehetünk erről.
Az IFRA szabályozása
A parfüm illatok változása mögött gyakran az IFRA (International Fragrance Association) szabályozási tevékenysége áll. Az IFRA egy olyan szervezet, amely célja többek között, hogy olyan parfümök készüljenek, amelyek előállításával nem terhelik feleslegesen a környezetet és nem okoznak kellemetlenséget az adott illat használójának például azzal, hogy allergén reakciót váltanak ki nála. Ezért szabályozzák, hogy bizonyos illatokat természetes összetevők helyett szintetikus anyagokkal kell helyettesíteni. Sok esetben a szintetikusan létrehozott illatanyag erősebb, tartósabb, mint a természetes változata, de nem biztos, hogy sikerül teljesen ugyanolyanra kikeverni, mint az eredetit, ami hatással lesz az egész elkészült parfüm illatára. Lehet, hogy csak nagyon kicsi lesz a különbség, te mégis megérzed, hogy más.
Lehet, hogy csak arra az átmeneti időre nem elérhető a kedvenc parfümünk, amíg elkészül az IFRA igényeihez igazodó változat, de lehet, hogy véglegesen búcsút kell tőle vennünk.
Ha lehetetlen mesterségesen létrehozni egy közel azonos illatanyagot, a parfüm gyártók inkább elengedik a már jól ismert és kedvelt illatot, nem készítik többet, inkább újjal állnak elő vagy új illatváltozattal, limitált kiadással oldják meg a helyzetet.
Az újdonságok iránt nagyobb a kereslet
Az új illattal, limitált kiadású illatváltozattal a piac igényeit is követik a parfüm márkák. A vásárlók egyre inkább az újdonságokat keresik, a régiek iránt csökken a kereslet, így a frissített vagy teljesen új illattal elérhető nagyobb haszon reményében olyan régieket szüntetnek meg, amelyek már nem termelnek eleget, az ezektől felszabaduló erőforrásokat pedig az újdonságokra fordíthatják. Amíg a trend nem változik, hogy az új termékek kelendőbbek, addig egyre több, régi, kevésbé kedvelt illat tűnik el. Sajnos észrevehető, hogy évről-évre egyre több régit áldoznak be. Az évente megjelenő 4000 új illatra párszáz megszűnő jut.
Őszi-téli, nyári illatok
Pár éve kezdett hóditani az a trend a parfümvilágban, hogy külön őszi-téli és nyári illatváltozatokat kínálnak a slágerparfümökből. A summer és az őszi-téli intense illatváltozatok gyakran minden szezonra megújulnak, követve az aktuális illatrendeket, így hiába keressük télen a kedvenc nyári illatunkat, be kell érni az intenzívebb téli változattal és kevés az esély rá, hogy majd nyárra visszatér, addig meg keresünk egy a téli hangulatunknak megfelelőt, mert jövő nyáron már egy kicsit vagy akár szignifikánsabban eltérő summer változatra számíthatunk.
Állandóan változó illattrendek
A mi illatigényünk lehet, hogy állandó, de ahogy a divat, úgy az illattrend is állandóan változik. Régen egy-egy trend hosszú évtizedekig is fennmaradt, volt ideje teret nyerni, kiforrni, rajongótábort kialakítani. Ma már nincs meg ez az állandóság. Bár még mindig hódítanak az édes, cukorkás illatok, a tíz évvel ezelőtti pralinés, vattacukros parfümök már nem menők. Most a virágos illatok trendiek, de nincs egy konkrét irány, amit követnének, hanem változó, hogy épp rózsa vagy tubarózsa a meghatározó irányzat. Olyan gyorsan változik minden, olyan gyorsan reagálni kell, hogy nincs idő hagyni kiforrni egy-egy új illatot, hanem rövid idő alatt kell összerakni az újat, amely bizony kevésbé jó, kevésbe egyedi vagy formabontó eredményeket hoz.
A változások hatása
Te, akinek volt egy kedvenc illatod és az megváltozott, mondhatod azt, hogy jó, akkor keresel egy másikat. Te egyedül még nem is számítanál, de nem csak te leszel egyedül, aki így dönt. A megváltozott illatú termékre csökken a kereslet, csökken a bevétel. Egyre kevesebbet gyártanak belőle, lassan meg is szüntetik, így mi, akik megbarátkoztunk az új illattal és továbbra is ezt szeretnénk használni, azzal találjuk szemben magunkat, hogy egyre nehezebben beszerezhető, míg a végén el is tűnik. Előfordulhat, hogy a csökkenő kereslet egy parfüm iránt azt idézi elő, hogy el kell a gyártónak embereket bocsájtania, sőt akár ki is szállhatnak a piacról. A keletkező űrt mások úgy fogják betölteni, hogy új termékeiket drágábban terítik a piacra, mivel nincs helyettük más, ami alacsonyabban tartsa az árakat, és nekünk, akiknek szükségünk van az illatra, megvesszük drágábban is.